Vi har väntat länge på detta – Battlefield 2042 har haft en långsam resa mot lanseringen, full av förseningar antingen erkända eller bakom kulisserna, men dess Open Beta är äntligen här och låter otaliga tusentals spelare komma in på kartan Orbital att prova dess läckerheter.

Efter mycket utforskning och mer än en nära vinst har vi samlat våra tankar om hur nästa stora Battlefield -spel kommer att utvecklas, bara några korta veckor från det sista lanseringsdatumet.

ekorre_widget_4940981

En syn att se

Orbital är en massiv karta, enligt de flesta spelstandarder, som består av distinkta områden men verkligen fokuserad kring en jävla stor raket – som antingen kommer att starta eller explodera våldsamt beroende på hur stor skada varje server full av spelare bestämmer sig för att pumpa in i den.

Det är en riktigt vacker miljö, full av grönska och industriella utposter, och de dynamiska vädersystemen som EA och Dice har tjatat om förstärker verkligen den känslan av plats. Vi har haft matcher där himlen var blå med strålande solsken under nästan hela tiden, medan andra var heltäckningsmatta i moln och regn.

Då och då kommer också en ordentlig storm att rulla in och för med sig en dynamisk och oförutsägbar tornado som, med tanke på hur nytt spelet är, tenderar att fånga hela serverns uppmärksamhet. Det kommer att virvla runt fordon och spelare, kasta dem halvvägs över kartan och föra en disig spray till massiva områden.

Allt detta ger en imponerande variation, med matchningar som känns snyggt åtskilda från varandra även med bara den enda kartan att utforska. Den enorma storleken på spelplanen minskas uppenbarligen av förekomsten av fordon.

När som helst kan du ringa in en vagn eller andra lediga åkattraktioner för att komma till din destination, även om du på nära håll kanske föredrar att sätta in en robothund för lite brandstöd. Ovanpå detta återvänder den gamla Battlefield -traditionen med lycklig timing som ger dig en jet, helikopter eller tank.

Var och en av dessa känns kul att pilotera, tjock eller ömtålig beroende på fordonet, och luftkontroller tar som vanligt lite tid att vänja sig vid. Men i händerna på en skicklig pilot är förödelse fullt möjligt.

Gammal känd känsla

Det tar oss bra till hur BF2042 faktiskt känns att spela, i detta skede (på en byggnad som Dice har varit tydlig är minst ett par månader gammal). Å ena sidan känns mycket bekant, med fordon att välja mellan och ett brett utbud av intervall att kämpa på.

Ändå känns allt lite nytt jämfört med Battlefield V eller den senaste moderna posten, Battlefield 4. För det första är klasserna borta, ersatta av specialister med unika förmågor som torn eller en helande sprutpistol.

Dessa är roliga att spela, särskilt Mackays gripkrok, men med bara fyra att välja mellan i detta test slogs vi av hur ofta våra motståndare såg identiska ut med oss. En större lista och skinn kan hjälpa till med detta, men vi missar något skillnaden mellan de två lagen som äldre Battlefields alltid hade.

Andra innovationer känns dock bra. Att byta ut ditt vapens bilagor i farten känns lysande och verkligen användbart, även om vi hoppas att det kommer att finnas fler bilagor att välja mellan vid lanseringen. Det låter dig spela mer än en spelstil i ett enda liv mycket mer kapabelt.

Spelarrörelsen är också märkbart snabbare än i tidigare spel, närmare Warzone i hur zippy den är, och det gör det mycket enklare hinder och mantel än i äldre tärningsspel, vilket vi gärna rapporterar.

Pistolkänslan är också solid, men märkbart inte för hög rekyl. Det finns inte dussintals vapen att testa, men vi hade kul med de flesta räckvidden, även om SMGs kände sig lite undermåliga. Sniping har tunnland droppe, men det är lämpligt med tanke på hur kraftfull det kan vara.

Detta är dock en beta, så frågor är oundvikliga, och vi stötte på en omfattande fördröjning under våra sessioner. Om det här förklarar varför träffregistrering var osäker och ping -systemet tycktes bara fungera en del av tiden, vi är osäkra, men de känns som den typen av problem som bör strykas vid lansering.

Mer än ett löfte

Vi vill inte komma för långt in i ogräset på en Beta -byggnad som redan är inaktuell, men det här testet landade ungefär där vi förväntade oss att det skulle. Det finns delar där Dice har förändrats så mycket att vi känner oss nostalgiska efter de gamla sätten (vi tittar på dig, lätt tillgängliga ammunitionslådor).

Trots det, men i bara några matcher tog vi fram en serie av de Battlefield -ögonblicken som bara sjunger jämfört med Call of Duty och andra skyttar.

Tvinga helikopterpiloter att skjuta ut med värmesökare och sedan skjuta dem innan de fallskärmar i säkerhet. Basen hoppar bort från en kamp vi kan inte vinna bara för att befinna oss i en annan kamp vid en enorm byggnads bas. Att ta ett hopp något fel på vår fyrhjuling och av misstag spika den perfekta korkskruven för att landa säkert.

Det är allt där, och när vi har ännu fler kartor och lägen att utforska är vi övertygade om att Battlefield 2042 kommer att erbjuda mer i spader. Det ska dock bli intressant att se hur smidigt det kan ta sig ur fällorna.

ekorre_widget_4940981

Leave a comment

Translate »